Σάββατο, 10 Απριλίου 2010

Πάγια προκαταβολή - Όταν οι Δήμαρχοι παρανομούν - ΔΟΞΑΣΤΕ ΤΟΥΣ

Μιά ακόμα αιτία της παρακμής των χωριών μας είναι ή αρνηση των Δημαρχων να εφαρμόσουν αυτά που Ο Καποδιστριακός ΚΔΚ προβλέπει χωρίς καμμία συνέπεια .Παραθέτω την ερμηνευτική εγκύκλιο του ΥΠΕΣ που στην ουσία υποχρεώνει τους δημάρχους να αποδώσουν στους Προέδρους των Τ/Σ την Πάγια προκαταβολή αλλά οι περισσότεροι δεν διαθέτουν ούτε κάν τον αντίστοιχο κωδικό στον προυπολογισμό του Δήμου τους

Γ.Σ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΔΗΜΟΣΙΑΣ Δ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚ/ΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΤΟΠ. ΑΥΤΟΔ/ΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΟΤΑ
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ Δ/ΣΗΣ ΟΤΑ

Ταχ. Δ/νση : Σταδίου 27
Ταχ. Κώδικας: 101 83 - ΑΘΗΝΑ
Πληροφορίες : Γ. Στεφανάκης
Τηλέφωνο : 210-3232258

Αριθμ. εγκυκλίου: 32

ΘΕΜΑ: Σύσταση πάγιας προκαταβολής σε ΟΤΑ πρώτου βαθμού και νομικά πρόσωπα αυτών.


Με αφορμή ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στο Υπουργείο μας, επί ζητημάτων σύστασης πάγιας προκαταβολής αλλά και κατανομής αυτής μεταξύ των δημοτικών και τοπικών διαμερισμάτων, ενόψει εφαρμογής των διατάξεων του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006), σας διευκρινίζουμε τα ακόλουθα:
Στην παρ. 1 του άρθρου 173 «Πάγια προκαταβολή» του ανωτέρω Κώδικα, ορίζεται ότι η πάγια προκαταβολή, σε βάρος του σχετικού κωδικού αριθμού του προϋπολογισμού, παρέχεται με απόφαση της δημαρχιακής επιτροπής ή του κοινοτικού συμβουλίου, με την οποία ορίζονται απαραίτητα:
α) Οι δαπάνες που θα αντιμετωπισθούν από την πάγια προκαταβολή και το ύψος αυτών, στα όρια των πιστώσεων που έχουν εγγραφεί στους οικείους κωδικούς αριθμούς του προϋπολογισμού.
β) Το ποσό της προκαταβολής.
γ) Ο δημοτικός ή κοινοτικός υπάλληλος, στο όνομα του οποίου θα εκδοθεί το ένταλμα και ο οποίος θα ενεργεί τις πληρωμές, σε βάρος της πάγιας προκαταβολής, σύμφωνα με έγγραφες εντολές του δημάρχου ή του προέδρου της κοινότητας.
Τα ανώτατα όρια της πάγιας προκαταβολής, καθορίζονται από την ίδια παράγραφο ως ακολούθως:
 για κοινότητες με πληθυσμό μέχρι δυο χιλιάδες (2.000) κατοίκους, στο ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ,
 για κοινότητες με πληθυσμό από δυο χιλιάδες έναν (2.001) κατοίκους και άνω καθώς και για δήμους με πληθυσμό μέχρι δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους, στο ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ,
 για δήμους με πληθυσμό από δέκα χιλιάδες έναν (10.001) έως τριάντα χιλιάδες (30.000) κατοίκους, στο ποσό των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ και
 για δήμους με πληθυσμό άνω των τριάντα χιλιάδων και ενός (30.001) κατοίκων, στο ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στη διάταξη της παρ. 3 του ίδιου άρθρου, ότι για τις προμήθειες, τις εργασίες και τις μεταφορές, που πληρώνονται από την πάγια προκαταβολή, αξίας μέχρι τετρακοσίων (400) ευρώ, δεν απαιτείται η τήρηση των διαδικασιών ανάθεσης που προβλέπει η ισχύουσα κατά περίπτωση νομοθεσία, ούτε η σύνταξη μελέτης ή τεχνικών προδιαγραφών.
Με την παρ. 4 του ίδιου άρθρου, ρυθμίζονται τα ζητήματα κατανομής της πάγιας προκαταβολής μεταξύ των δημοτικών και τοπικών διαμερισμάτων. Ειδικότερα:
i) Για όλα τα δημοτικά διαμερίσματα, το συνολικό ποσό της πάγιας προκαταβολής δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο που ορίζεται, κατά περίπτωση, για τον οικείο δήμο. Η κατανομή του συνολικού αυτού ποσού ανά διαμέρισμα, ανήκει στην αποφασιστική αρμοδιότητα της δημαρχιακής επιτροπής.
Επί παραδείγματι, σε δήμο με πληθυσμό εκατόν δέκα χιλιάδων κατοίκων που διαιρείται σε τέσσερα διαμερίσματα, έστω ότι η δημαρχιακή επιτροπή αποφασίζει να συστήσει πάγια προκαταβολή πέντε χιλιάδων ευρώ (μικρότερη των έξι χιλιάδων, που είναι το ανώτατο όριο για δήμο με τόσο πληθυσμό). Στην περίπτωση αυτή, το ίδιο όργανο θα συστήσει, επιπλέον της προηγούμενης, πάγια προκαταβολή μικρότερη ή ίση των πέντε χιλιάδων ευρώ, για το σύνολο των διαμερισμάτων, την οποία θα κατανείμει μεταξύ αυτών όχι απαραίτητα ισομερώς, αλλά εκτιμώντας τις πραγματικές ανάγκες του καθενός.
ii) Για τα τοπικά διαμερίσματα, αντίθετα, το ύψος της πάγιας προκαταβολής καθορίζεται, επακριβώς και όχι κατ’ ανώτατο όριο, ανά διαμέρισμα και όχι για το σύνολο αυτών. Συγκεκριμένα ανέρχεται:
 σε χίλια (1.000) ευρώ για κάθε διαμέρισμα με πληθυσμό μέχρι χιλίους (1.000) κατοίκους και
 σε δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ για κάθε διαμέρισμα με πληθυσμό από χιλίους (1.001) και άνω κατοίκους.
Επί παραδείγματι, έστω δήμος με πληθυσμό εννέα χιλιάδες (9.000) κατοίκους, που αποτελείται από τρία τοπικά διαμερίσματα, καθενός εκ των οποίων ο πληθυσμός υπερβαίνει τους χιλίους κατοίκους και τέσσερα καθενός εκ των οποίων ο πληθυσμός είναι μικρότερος από χιλίους κατοίκους. Στον δήμο αυτόν, θα συσταθεί πάγια προκαταβολή:
- μικρότερη ή ίση των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ για το σύνολό του,
- δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ για κάθε διαμέρισμα με πληθυσμό άνω των χιλίων κατοίκων και
- χιλίων (1.000) ευρώ για κάθε διαμέρισμα με πληθυσμό κάτω των χιλίων κατοίκων.
Σύμφωνα δε με την παρ. 5.γ του άρθρου 129 «Αρμοδιότητες του Τοπικού Συμβουλίου και του προέδρου του» του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, πληρωμές με την πάγια προκαταβολή ενεργεί ο πρόεδρος του συμβουλίου του τοπικού διαμερίσματος.
Τέλος, οι διατάξεις που αφορούν στη σύσταση πάγιας προκαταβολής από δήμους και κοινότητες εφαρμόζονται και στα ιδρύματα, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και συνδέσμους των ΟΤΑ. Αυτό προκύπτει από τις διατάξεις των αντίστοιχων κεφαλαίων κατ’ άρθρο του προαναφερόμενου Κώδικα:
 Των παρ. 1 και 2 του άρθρου 236 «Οι διατάξεις που ισχύουν για τους Δήμους και αφορούν τον οργανισμό της εσωτερικής υπηρεσίας, τον προϋπολογισμό, το οικονομικό έτος, τον απολογισμό, την ταμιακή υπηρεσία, τη διαχείριση, τα δάνεια και την περιουσία, εφαρμόζονται και στα ιδρύματα» με την εξαίρεση των ιδρυμάτων που διέπονται από τους νόμους «περί εκκαθαρίσεως και διοικήσεως των εις το κράτος και υπέρ κοινωφελών σκοπών καταλειπομένων κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών»,
 Της παρ. 2 του άρθρου 240 «Οι διατάξεις … των παρ. 1 και 3 του άρθρου 236 εφαρμόζονται και στα νομικά πρόσωπα αυτά».
 Της παρ. 1 του άρθρου 245 «Οι σύνδεσμοι … αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ α΄ βαθμού». Σημειωτέον ότι αυτό ορίζεται για πρώτη φορά ρητά, αποτρέποντας έτσι παρερμηνείες ή νομικές αμφισβητήσεις που διατυπώνονταν υπό το καθεστώς της προϊσχύουσας διάταξης, αν και είχε γίνει δεκτό από αποφάσεις του ΣτΕ ότι οι σύνδεσμοι έχουν τη συγκεκριμένη νομική μορφή.
Την παρούσα εγκύκλιο παρακαλούμε όπως γνωστοποιήσετε άμεσα στους ΟΤΑ πρώτου βαθμού χωρικής αρμοδιότητάς σας, για ενημέρωσή τους και ανάλογη εφαρμογή, κοινοποιώντας στο Υπουργείο το σχετικό έγγραφό σας.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ:
1.- Γραφείο Υπουργού
2.- Γραφείο Υφυπουργού
3.- Γραφείο Γενικού Γραμματέα
4.- Γραφείο Νομικού Συμβούλου
5.- κ.κ. Γεν. Διευθυντές
6.- Δ/νση Οικονομικών ΟΤΑ
( Τμήμα Οικονομικής Δ/σης ΟΤΑ -
- σε 5 αντίγραφα)
7.- Δ/νση Μηχ/σης και Η.Ε.Σ.
(Με συνημμένη την παρούσα εγκύκλιο, σε έντυπη
και ηλεκτρονική μορφή, προς καταχώρηση στο
δικτυακό τόπο του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α.)
8.- Λοιπές Δ/νσεις Κεντρικής Υπηρεσίας
του Υπουργείου

Εισηγητής Τμηματάρχης Διευθυντής Γεν. Διευθυντής

Γ.Στεφανάκης Ν. Χατζηεργάτης Κ. Θεοδωρόπουλος Γ. Φρέσκος